Kvalitetssikring
- Innovation på ISH STX
- Karrierelæring på ISH STX
- Virtuel undervisning
- Digital dannelse på ISH STX
- Arbejdsmiljøet på ISH STX
- Selvevaluering og opfølgningsplaner
- Skriftlighedsstrategi
- Pædagogiske fokuspunkter
- Evalueringsstrategi
- Fastholdelsesstrategi
- Nøgletal
- Undervisningsmiljøvurdering
Innovation på ISH STX
På ISH STX arbejder vi på at udvikle elevernes innovative kompetencer med en årlig innovationsuge i uge 41 med fokus på de 5 innovative kompetencer: kreativitet, samarbejde, navigation, handlekompetencer og formidling.
Formålet med at arbejde innovativt er:
- At bearbejde og kritisk vurdere idéer
- At mestre komplekse arbejdsprocesser
- At forankre en fast tradition på skolen med flerfagligt samarbejde med et innovativt sigte
- At lærerkollegiet som forberedelse til innovationsugen arbejder med en enkel model for innovation og entreprenørskab v/Claus Witfelt fra Ørestad Gymnasium.
Eleverne arbejder med innovativ produktudvikling og vurderes på:
- Om eleven er i stand til at afsøge faglig viden og bringe faglige metoder i spil under udarbejdelsen af løsningsforslaget
- Om eleven formår fagligt at vurdere og forholde sig kritisk til løsningsforslaget
- Om eleven kan gøre rede for videnskabsteoretiske overvejelser i løsningsforslaget
- Om det problem, eleven undersøger og besvarer, rent faktisk er relevant
2019 tema: Bæredygtighed:
Vinderen af innovationsugen i 2019 blev kåret med projektet ”Zero waste” med det overordnede tema BÆREDYGTIGHED. Her er vinderen af det innovative løsningsforslag på et af nutiden udfordringer madspild: Zero Waste
2020 tema: Røgfri skoletid:
I innovationsugen i 2020 var temaet Røgfri Skoletid, da ISH STX som én af få skoler indførte røgfri skoletid ét år før indfasningen af røgfri skoletid på nationalt plan. Se videoerne fra innovationsuge om RØGFRIHED 2020 her:
I skoleåret 20/21 blev der udviklet en videnskabelig poster med innovation, som alle ISH STX-elever arbejdede med. Hertil blev også knyttet videnskabsteoretiske overvejelser med den videnskabelige basismodel.
2021 tema: FN's verdensmål
Vinder af innovationsugen 2021 blev United and insighted
Se de andre videoer her:
Tøjets vej
Ligestilling mellem kønnene
Take action - don't give up
Tøj og bæredygtighed
Kost og trivsel
Opsparingskonto
Karrierelæring på ISH STX
Der dannes karrierebevidsthed hos eleverne i undervisningen i fagene og i øvrige aktiviteter, som er organiseret af skolen til styrkelse af elevernes viden om og forståelse for fagenes rolle i videreuddannelse og erhverv. Eleverne orienteres om og reflekterer over, hvad de faglige mål i fagene bidrager til i forhold til elevernes valg af studieretning og videre uddannelse og erhverv.
På ISH STX arbejder vi med at kvalificere elevernes fremtidsforestillinger om uddannelse og karriere med følgende mål:
- At understøtte arbejdet med karrierelæring i samarbejde med Studievalg Danmark og deres aktiviteter
- At styrke eleverne refleksion over egne kompetencer og interesser med henblik på et sikkert uddannelsesvalg
- At videreudvikle karriere- og studieretningsdagene i samarbejde med uddannelsesinstitutioner, foreninger og/eller virksomheder
- At øge uddannelsesmotivationen og mindske uddannelsesudmattelsen, som eleverne oplever på sidste år
Konkrete eksempler på karrierelæring på ISH STX:
- Karrierespillet: Engineer The Future er et engagerende brætspil om uddannelsesvalg, karriere og fritid. Spillet giver et bredt indblik i de mange studieretninger og karrieremuligheder, der ligger i STEM-fagene
- Refleksionsark v/klasselærere og www.karriereifokus.dk
- Studieretningsdage: I grundforløbet inviteres fagpersoner fra de tre videnskabelige hovedområder og gamle elever
- Åbent Hus uden fravær for én dag
- Lektiecafé med alumner
- Årlig uddannelsesmesse med alumner
- Studievalg Danmark, som vejleder om uddannelses- og karriereveje
- Mentorordning med et nyt element af karrierelæring. Mentorordningen er etableret med henblik på en facilitering af overgangen fra grundskolen til gymnasiet med andre aktører end faglærere. De fem sammenkomster i mentorordningen har følgende temaer
- Overgangen fra grundskolen til gymnasiet
- Studieliv på ISH STX
- Studievalg
- Se på dig - selv udefra
- Eksamen
Alumneforening: Ud over det specifikke fokus på karriere skal studiebesøgene arrangeret af alumnerne også give eleverne et indblik i, hvordan forskellige fag anvendes og eventuelt professionaliseres på de videregående uddannelser – med andre ord, hvordan fagenes viden bringes i spil. Eleverne kommer også til at opleve studiemiljøet på den videregående uddannelse, som de besøger, og de vil få et realistisk indblik i det faglige niveau og arbejdsformerne på stedet.
Virtuel undervisning
ISH STX underviser virtuelt! ISH STX har siden foråret 2020 arbejdet med at kvalificere og optimere den virtuelle undervisning. Den virtuelle undervisning og optimeringen at læringsudbytter og potentialer i det digitale rum er et centralt fokuspunkt på ISH STX. Lærerkollegiet og elevrådet arbejder sammen med ledelsen og evaluerer undervisningen løbende.
Fokuspunkterne er følgende:
- At sikre faglig udvikling i den virtuelle undervisning
- At sikre forståelsen for skelnen mellem synkron og asynkron digital undervisning og øge læreprocessen i det digitale rum.
- At sikre stilladsering i den virtuelle undervisning, herunder hvordan det er muligt at undervisningsdifferentiere i det digitale læringsrum.
- At aftale overordnede retningslinjer og ordensregler for den virtuelle undervisning: Ordensregler for den virtuelle undervisning på ISH STX (lærere og elever)
- At øge den virtuelle undervisning og udarbejde en plan for den virtuelle undervisning i uddannelsesforløbet på STX.
For at sikre klare rammer og en gennemskuelighed for både lærere og elever, har vi på ISH STX udarbejdet en skabelon, som lærerne udfylder til det virtuelle modul. Her er der klare retningslinjer for læringsmål, produktkrav i modulet, anvendelse af platform, arbejdsformer etc.: Dagens program: Dagens Program
Digital dannelse på ISH STX
Skolen ønsker gennem studie- og ordensreglerne at understøtte elevernes digitale dannelse i bred forstand. Du kan læse mere om Studie- or ordensreglement - digital dannelse.
Men på ISH STX arbejder vi også med digital dannelse som en del af elevernes almene dannelse, deres faglige dannelse og deres arbejde med identitet og social udvikling. Det gør vi ved at diskutere brugen af sociale medier i de fag, hvor det er relevant, fx dansk, engelsk og samfundsfag. Eleverne laver også kreative opgaver, hvor de fx skal lave opslag på sociale medier som en del af deres litteraturanalyse i dansk.
I alle fag er der fokus på, hvordan man søger information på internettet, og hvordan man henviser korrekt til artikler, der er fundet på internettet. Vi har også fokus på forskellen mellem konstruktiv research af et emne og plagiat. Skolen har købt adgang til Systimes samlede i-bibliotek for alle elever, og på den måde sikrer vi, at alle har adgang til mange digitale materialer på et højt niveau til alle fag.
Som et nyt tiltag bruger vi nogle moduler hvert af de tre skoleår med et særligt fokus på digital dannelse som en del af de unges liv. Her samarbejder vi med Center for Digital Dannelse, der har udarbejdet undervisningsmateriale specielt rettet mod gymnasieelever. Igennem arbejde med cases, som ligner de situationer, de unge selv står i dagligt, får eleverne et stort indblik i deres egne og deres klassekammeraters holdninger til og følelser omkring fx kommentarer til andres opslag på sociale medier, deling af private beskeder og billeder, manipulering af billeder på sociale medier, stalking og trusler m.m. Dette gør eleverne mere respektfulde overfor hinanden og andre, som har andre holdninger end dem selv og hjælper dem med at udvikle sig og blive mere hensynsfulde overfor andre. De får også redskaber til at tackle problemer, der udspringer af fx mobning på sociale medier.
Udover at udveksle holdninger bliver eleverne også undervist i den juridiske side af sagen, og hvordan man øger sin egen sikkerhed på internettet. Læs mere om Center for Digital Dannelse her.
Arbejdsmiljøet på ISH STX
Som arbejdsplads mener vi, at ISH STX er kendetegnet ved at være en arbejdsplads med et godt arbejdsmiljø. Det gode arbejdsmiljø baserer sig på godt samarbejde, stor tillid og højt engagement. Dette gode samarbejde kommer af, at medarbejdere på ISH STX har mulighed for at give udtryk for holdninger og ideer i et tillidsfuldt og loyalt lærerkollegium. Der er stor tillid medarbejderne imellem og i samarbejdet med ledelsen. Denne tillid bygger blandt andet på, at der en gennemsigtighed i fordelingen af arbejdsopgaver. Herudover bygger tilliden også på et tæt samarbejde med ledelsen, og at der er et forholdsvist lille lærerkollegium, hvoraf mange lærere har været ansat i flere år. I SU-udvalget arbejder vi for tiden på at øge den professionelle kapital ved at se på mulighederne for mere efteruddannelse, fx i form af kurser eller faglige oplæg på skolen.
Hatice Özel, TR-suppleant
Selvevaluering og opfølgningsplaner
Skriftlighedsstrategi
På ISH STX har vi særligt fokus på elevernes skrivekompetencer. Siden skoleåret 2014/2015 har vi udviklet en skriftlighedsstrategi, som vi løbende justerer. Vi ved, at skriftlighed spiller en central rolle for vores elevers uddannelsessucces, lige meget hvilken uddannelse, de tager. i arbejder derfor med skriftlighed i alle fag. Du kan se skolens overordnede progressionsplan for flerfaglige forløb her: SSO-progression 22/23.
Det nyeste tiltag indenfor skriftlighed er et projekt i samarbejde med Statens Kunstfond. To kendte forfatteren, Jonas T Bengtsson og Line-Maria Lång, underviste i 3 dage 2.z i den kreative skriveworkshop, "Den personlige stemme". Eleverne lærte at fange læserens interesse, at bygge en historie op, at skrive med forskellige synsvinkler og vigtigst af alt, at skrive med deres egen personlige stemme.
Det er allerede tydeligt, at klassens elever er blevet bedre til at skrive og har fået mere motivation til det, og workshoppen ledte direkte over i skrivning af den reflekterende artikel - en af de tre genrer til den skriftlige eksamen i dansk.
En anden ny skriftlighedsstrategi på skolen er en tolærer-ordning i dansk. Vi startede den i skoleåret 2021/2022 i samarbejde med Peter Hobel fra Syddansk Universitet, som er specialiseret i skriveforskning og interkulturel didaktik. Vi havde udvalgt en klasse med særligt behov for støtte, som både havde to dansklærere hele skoleåret og havde besøg af Peter Hobel og to af hans studerende gentagende gange i løbet af året. Baseret på deres forskning i den pågældende klasse fortsætter vi i skoleåret 2022/2023 med en tolærerordning i en anden klasse, og det er håbet, at vi kan gøre dette med en klasse hvert skoleår, sådan at de fleste klasser vil opleve det et af de tre år, de går på skolen.
Vi har et skoleblad, ISHues, som alle elever skal skrive en artikel til i løbet af et skoleår. Her får de lov at udfordre deres journalistiske evner og skrive om oplevelser fra deres egen hverdag på skolen. De øger skrivelysten ved at have et reelt publikum til deres artikel, og de får hjælp til korrekturlæsning, så alle får trykt deres artikel uden sproglige fejl. Vi har også masterclasses med fokus på dansk skriftlig korrekthed, så de, der gerne vil gøre en ekstra indsats, kan få undervisning i dansk grammatik og formidling. Endelig kommer dansklærerne løbende på kurser for gymnasielærere, der omhandler skriftlighed.
Et andet tiltag er ekstra moduler i skriftlig korrekthed. Det startede vi med i skoleåret 2021/2022, og vi fortsætter med det i skoleåret 2022/2023. Det er målrettet 1.g og ligger i forlængelse af deres undervisning i AP. Vores erfaring med det viser allerede en øget korrekthed i elevernes skriftlige dansk og en øget skriveglæde og selvtillid.
Pædagogiske fokuspunkter
På ISH STX udvælger vi løbende nye pædagogiske fokuspunkterfor at udvikle skolen. Vi fokuserer på at skabe et inkluderende undervisningsmiljø, og vi tager udgangspunkt i den enkelte elev for at løfte alle elevers faglige niveau: ISH STX tilbyder en uddannelse for alle! Den inkluderende tilgang er en del af vores værdigrundlag og er derfor en grundlæggende del af den måde, vi arbejder med vores fokuspunkter.
Pædagogiske fokuspunkter 22/23
I år har skolen særligt fokus på undervisningsdifferentiering og dialogbaseret undervisning.
I samarbejde med EVA, Danmarks Evalueringsinstitut, har lærerne arbejdet med forskellige måder at undervisningsdifferentiere på. Dette bliver ført ud i den praktiske undervisning af alle lærerne, og de enkelte faggrupper observerer hinanden og diskuterer efterfølgende, hvordan de kan blive endnu bedre til det. Undervisningsdifferentiering betyder at tage hensyn til de forskellige elever ved at motivere dem individuelt og hele tiden tilpasse og justere undervisningen, så den passer til eleverne der, hvor de er lige nu.
Dialogbaseret undervisning går ud på, at eleverne sidder i en perfekt cirkel og diskuterer et emne med enkelte input fra læreren, men uden at læreren styrer samtalen. Eleverne lærer at kommunikere og lytte bedre og selv tage initiativ til at sige noget eller give andre plads til at tale. De bliver mere selvstændige i deres tilgang til det faglige stof. Metoden er inspireret af Michael Bang Sørensens og Mikkel Risbjergs bog, Dialogbaseret undervisning, og de to forfattere har undervist skolens lærere i at bruge metoden. Læs mere her.
Pædagogiske fokuspunkter 21/22
Observation i fagene:
Dette år havde skolen særligt fokus på observation af undervisningen. I fællesskab havde lærerne valgt at have fokus på følgende punkter: Individuelle hensyn til eleven; indholdsmæssig klarhed i undervisningen; transparente præstationsforventninger; metodemangfoldighed i undervisningen og læringsfremmende arbejdsklima. Gennem observation af hver enkelt lærer havde vicerektor, Elmiye Kolukisa, som også varetagerrollen som pædagogisk leder, mulighed for at give lærerne feedback på deres måde at håndtere disse fokuspunkter. Hele lærerkollegiet har efterfølgende samlet op og udfærdiget gode råd til, hvordan man fremme disse punkter i undervisningen fremadrettet.
Pædagogiske fokuspunkter 2020/21
Virtuel undervisning og samarbejde med Hovedstadens Kristne Gymnasium
I lyset af Covid-19 havde skolen et særligt fokusområde dette år, nemlig virtuel undervisning. Vi havde især fokus på differentiering i den virtuelle undervisning, så alle elevgrupper og elevtyper blev inddraget i en undervisningssituation, hvor læreren ikke var fysisk til stede. Dette fokusområde kan også understøtte tiltag for at bekæmpe fravær.
ISH STX (Københavns Private Gymnasium) indledte et samarbejde med Hovedstadens Kristne Gymnasium til en pædagogisk eftermiddag i foråret 2020. Samarbejdet fortsætter i de næste skoleår, og intentionen med samarbejdet er at sikre faglig sparring. Nogle af fokusområderne i skoleåret 20/21 var mundtlig og skriftlig eksamen og årsprøver, både materialer og vurdering samt forsøg i undervisningen og brug af Maple og andre matematikprogrammer
Pædagogiske fokuspunkter 2019/2020
I 2019/2020 havde vi særligt haft fokus på aktionslæring, karrierelæring, elevdemokrati, trivsel, innovation, psykisk sårbarhed og digital dannelse.
Pædagogiske fokuspunkter 2018/2019
I 2018/2019 arbejdede vi med aktionslæring i samarbejde med Syddansk Universitet. I projektet fastlægger hvert lærerteam fokuspunkter for arbejdet i den enkelte klasse.
Pædagogiske fokuspunkter 2017/2018
I skoleåret 2017/2018 havde vi fokus på formativ evaluering i forbindelse med implementeringen af gymnasiereform 2017.
Pædagogiske fokuspunkter 2016/2017
I 2016 og 2017 havde vi fokus på motivation og gymnasiefremmede unge.
Pædagogiske fokuspunkter 2014-2016
I skoleåret 2014/2015 og 2015/2016 havde vi særligt fokus på pædagogisk og didaktisk udvikling af arbejdet med elevernes skrivekompetencer.
Evalueringsstrategi
På ISH STX evaluerer vi både undervisningen i de enkelte fag og den enkelte elevs læring. Evalueringen foregår i de enkelte fag, og evalueringerne drøftes mellem elever, lærere og ledelse ved:
· Klasseteammøde
· Elevråd
· PR-møde
· MUS-samtale med ledelsen
Evaluering af elevernes læring
Evalueringen af den enkelte elevs læring er en central del af vores undervisning og vores skriftlighedsstrategi. Vi evaluerer både summativt og formativt, men vi har hovedvægt på den formative evaluering. Det vil sige, at vi prioriterer konkret feedback til eleverne i stedet for blot at give karakterer. Eleverne får standpunktskarakterer to gange om året og årskarakter i slutningen af året. Alle elever skal have en formativ evaluering i forbindelse med de to første karaktergivninger. Pointen er, at eleverne skal vide, hvor de ligger i forhold til karakter og fagligt niveau. Desuden skal eleverne to gange i løbet af et skoleår lave en selvevaluering, hvor den enkelte elev evaluerer sig selv og sin lærer. Selvevalueringer er grundlaget for de faglige samtaler i skolens evalueringspraksis. Derudover evalueres elevernes læring løbende i undervisningen gennem den tætte dialog mellem lærerne og eleverne. Hvert undervisningsforløb afsluttes desuden med en evaluering, som fokuserer på forløbets læringsmål.
Evaluering af undervisningen
Læreren sørger for, at undervisningen evalueres løbende. Evalueringen er en del af den løbende dialog mellem elever og lærer. På baggrund af evalueringen tilpasser lærerne undervisningen i det efterfølgende forløb. Derudover har vi fastsat nogle uger i skoleåret, hvor alle lærere iværksætter evaluering i deres fag. De fælles evalueringer bliver drøftet af ledelsen og lærerne, hvorefter der bliver lavet en opfølgningsplan. Se her oversigten: Evalueringspraksis - 21/22.
Vi evaluerer:
o Lærerens formidling
o Samarbejdet og studiemiljøet i klassen
o Læringsmålenes synlighed
o Det faglige niveau
o Elevernes indsats
o Trivslen
o Undervisningens relevans
Fastholdelsesstrategi
ISH STX er en lille skole, hvor vi støtter den enkelte elev. Både lærere og ledelse har en tæt dialog med eleverne og lægger stor vægt på lærer-elev relationen.
Fastholdelse er en vigtig prioritet på skolen. Vi har derfor taget følgende tiltag for at styrke fastholdelsen af frafaldstruede elever: Klasserne har fået tildelt en klasseteamkoordinator, hvis største rolle er at sørge for trivsel og god klassekultur. En lærerrepræsentant og ledelsen holder løbende samtaler med elever med højt fravær samt iværksætter eventuelle sanktioner.
Alle 1.g-elever får tildelt en mentor via vores mentorordning. Vores mentorer er nuværende 2. års-og 3. årselever, som yder en frivillig indsats gennem mentorarbejdet. Mentorordningen har fået et nyt element af karrierelæring, og skolens mentorordning fortsætter med succes.
Eleverne udviser stor tilfredshed ved mentorsammenkomsterne på tværs af årgange og uddannelsestyper, som skaber en fællesskabende værdi for hele skolen og en facilitering af overgangen fra grundskolen til gymnasiet med andre aktører end faglærere.
De 5 sammenkomster i mentorordningen har i år følgende temaer:
1. Sammenkomst: Overgangen fra grundskolen til gymnasiet
2. Sammenkomst: Studieliv på ISH STX
3. Sammenkomst: Studievalg
4. Sammenkomst: Se på dig selv udefra
5. Sammenkomst: Eksamen
I år har mentorordningen inkorporeret et karrierelæringselement i mentorsammenkomsterne, således at refleksionen over uddannelse og senere videregående uddannelse bliver belyst og afklaret hyppigere.
Vi tilbyder en række talent tilbud. Læs mere om ISH STX’s talentplejeprogram 22/23 her.
Hver uge har skolen besøg af Matematikcenter, som er en gratis lektiecafé. Caféen hjælper elever og studerende med opgaver og afleveringer i matematik. Vi sørger for en hyggelig stemning med frisk frugt til deltagerne i caféen. Der er også lektiecafé en gang om ugen med skolens alumnier, som kan hjælpe med alle fag.
Vi arrangerer sociale arrangementer, fordi det sociale klima er vigtigt for trivsel og fastholdelse.
Skolens elevråd har udfærdiget en trivselspolitik.
Læs om politikken her: ISH STX's Trivselspolitik
Nøgletal
Efter Studentereksamen vælger de fleste af vores elever at fortsætte med en videregående uddannelse. På Børne- og Undervisningsministeriets hjemmeside kan du også finde følgende informationer om vores skole:
Gennemførte uddannelsen
Er i gang med en uddannelse efter endt studentereksamen
Socioøkonomisk reference
Studenternes karakterer
Vores første årgang af elever blev studenter i august 2014. Informationer om elevernes overgang til uddannelse og beskæftigelse er tilgængelige 27 måneder efter de er blevet færdige.
Undervisningsmiljøvurdering
På ISH STX foretager vi løbende undervisningsmiljøvurdering i form af spørgeskemaer på Lectio. Vi lytter til elevernes og de ansattes ris og ros og indfører derefter en handlingsplan, hvis nødvendigt. Nedenstående er eksempler på forbedringer efterfulgt af elevernes svar på spørgeskemaer.
Forbedringer i forhold til fællesskab og arbejdsklima
På baggrund af evalueringen i skoleåret 2017/2018 har vi opstartet et samarbejde med Projekt Netwerk om at styrke fællesskabet og det gode arbejdsklima på skolen. I dette arbejde sætter vi desuden fokus på anti-mobning og digital dannelse. Vi har desuden et samarbejde med Center for Digital Dannelse, hvor vi har fokus på, hvordan man tackler negative kommentarer på sociale medier, regler om deling af beskeder og billeder m.m.
Forbedringer i forhold til IT
Vi har indført IT-support på skolen, således at vi to dage om ugen har en IT-medarbejder tilstede, som elever og ansatte kan henvende sig til. Internettet for eleverne og lærerne er blevet betydeligt forbedret gennem samarbejde med ATEA, og der arbejdes stadig for en endnu bedre kapacitet.
G-Suite
I skoleåret 20/21 overgår skolen til G-Suite, som er en pakke med værktøjer, der er designet til at hjælpe undervisere og elever i deres fælles arbejde med læring og kreativitet.
Office-pakken
Som studerende her på ISH STX kan du få Office 365 helt gratis. Pakken kan downloades på din computer – både Windows og Mac.
For at gå til eksamen er det meget vigtigt, at du har word på din computer. Du må ikke anvende docs til eksamen, da docs giver mulighed for at kommunikere med andre.